In het conflict met de stakende piloten van Air France is de leiding van moederbedrijf Air France-KLM bereid tot vergaande concessies. Maar wat hebben de piloten nu eigenlijk te verliezen?

Op de twaalfde dag van de staking van piloten van Air France lijkt de top van het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf diep te buigen: het project om dochterbedrijf Transavia op te tuigen als een Europese prijsvechter is officieel van de baan.

Wel zou uitbreiding van Transavia in Frankrijk nog op de rol staan. Air France lijdt bij de binnenlandse vluchten in Frankrijk immers zwaar onder de moordende concurrentie van lagekostenmaatschappijen als easyJet en Ryanair.

Dreiging Transavia Europa

Door het schrappen van het plan om Transavia meer vertrekbases buiten Frankrijk te geven, hoeven piloten van Air France niet meer beducht te zijn dat er bijvoorbeeld vanuit Portugal of Duitsland nieuwe piloten worden aangenomen tegen arbeidsvoorwaarden die meer lijken op die van concurrerende prijsvechters.  Op termijn zouden Franse piloten daar onder kunnen lijden, zo was de vrees bij Franse vakbonden.

Uniek contract piloten Air France

Bij de huidige stand van zaken is alleen nog sprake van uitbreiding van Transavia in Frankrijk, maar dan tegen arbeidscondities die nu gelden bij Transavia.

Maar ook dat is nog een stap te ver, zo liet een woordvoerder van de Franse pilotenvakbond SNPL vrijdag weten tegenover de krant Le Monde. "Geen enkele piloot van Air France zal een overstap naar Transavia accepteren, als men hem een nieuw arbeidscontract bij Transavia oplegt."

De piloten van Air France eisen nu het behoud van een "uniek contract", gebaseerd op hun huidige arbeidsvoorwaarden, ook als ze bij andere onderdelen Air France-KLM zouden worden ingezet.

Salarissen Air France en Transavia

Maar waar zitten dan precies de verschillen? Weekblad Le Nouvel Observateur deed eerder deze maand een poging om verschillen tussen Air France en Transavia in kaart te brengen.

Belangrijk algemeen punt is dat er sowieso behoorlijke inkomensverschillen zijn tussen piloten die met de grootste vliegtuigen vliegen, zoals de Boeing 747 en de Airbus A380, en piloten die op de middellange en kort afstand zitten.

Kijk je naar de gemiddelde salarissen van respectievelijk een gezagvoerder en een beginnende co-piloot dan zijn de verschillen niet schokkend. Bij Air France start een co-piloot op 75 duizend euro per jaar en bij Transavia op  76 duizend euro.

Voor een gezagvoerder bij Transavia geeft Le Nouvel Observateur een bandbreedte tussen de 139 duizend en 160 duizend euro; bij Air France verdient een gezagvoerder die op de middellange afstand vliegt tussen de 155 duizend en 196 duizend euro bruto.

Air France zit dus iets hoger, maar ook pilotenbond SNPL stelde eerder deze maand dat de brutosalarissen geen groot twistpunt zijn.

Verschil dienstjaren en vlieguren

De verschillen spitsen zich vooral toe op twee punten: het gemiddeld aantal vlieguren per piloot en toeslagen die gebaseerd zijn op anciënniteit, ofwel het aantal dienstjaren.

Zo vliegen piloten bij Air France gemiddeld 630 tot 678 uur per jaar en ligt dat bij Transavia wat hoger op 700 uur.

Verder zijn vooral de oudere piloten bij Air France beducht voor het verlies van toeslagen en andere verworven rechten op basis van anciënniteit.  Daar ligt het voornaamste risico voor piloten met veel dienstjaren, als ze een nieuw contract zouden tekenen bij Transavia, aldus Le Nouvel Observateur.

Ryanair en easyJet

Tot slot is er nog de vrees voor arbeidsvoorwaarden die richting het niveau van echte prijsvechters zoals Ryanair gaan.

Laatstgenoemde is berucht vanwege contracten waarbij piloten ingehuurd worden en alleen betaald worden op basis van het aantal gevlogen uren. Ryanair is medio dit jaar wel enigszins tegemoet gekomen aan klachten van piloten over sterk schommelende inkomsten, door hogere toeslagen per uur te bieden.

Maar het verschil tussen Air Franse en lagekostenmaatschappijen bij het aantal gevlogen uren per piloot blijft groot . Volgens le Nouvel Observateur vliegen piloten bij de prijsvechters vaker tegen de 900 uur per jaar, pakweg 200 uur meer dan bij Air France gebruikelijk is.

Lees ook

Piloten Air France blijven staken, ook na toezegging bedrijfstop

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl